why-should-i-take-prenatal-medical-advice-seriously-1200x1200.jpg

چرا باید مشاوره پزشکی قبل از بارداری را جدی گرفت ؟ مشاوره پزشکی قبل از بارداری را جدی بگیرید در سایت دکتر زنان به اهمیت این موضوع پرداخته ایم با ما همراه باشید

برای این که اطمینان حاصل کنید تمام نکاتی را که قبل از بارداری باید مواظب آن بود ، رعایت کرده اید ، یک قرار ملاقات با پزشک خودتان بگذارید .

ممکن است شما بخواهید قبل از انجام این ویزیت ، اطلاعاتی در مورد سابقه سلامتی خانواده همسرتان و خودتان جمع آوری کنید . همسر شما نیز باید در یک ویزیت قبل از بارداری شرکت کند.

بدین ترتیب هر دوی شما چیزهای زیادی در مورد آماده شدن برای بچه دار شدن فرار می گیرید ، و مهم تر از آن ، هر دوی شما با یکدیگر اقدام به این کار کرده اید .

امتحان کنید :

قبل از ویزیت قبل از بارداری :

• برای پزشک یا مسئول مراقبت سلامتی خودتان اطلاعاتی راجع به وضعیت عمومی سلامتی خود در حال حاضر و نیز در مورد وضعیت سلامتی بارداری های قبلی خود آماده کنید .
  • اطلاعاتی راجع به سابقه پزشکی گذشته همسرتان و سابقه پزشکی خانواده تان کسب کنید .
  • از والدین خود یا اعضای خانواده در مورد سابقه پزشکی خانواده ، ایمونیزاسیون و بیماری های دوران بچگی بپرسید .
  • لیستی از شرایط ویژه ای که می خواهید در مورد آنها جستجو کنید و اثرات آنها را بر روی حاملگی ببینید ، تهیه کنید .

موارد زیر در یک ویزیت قبل از حاملگی ، ممکن است وجود داشته باشند :

1- یک معاینه فیزیکی برای اطمینان از اینکه شما وضعیت عمومی سالمی دارید ، و دستگاه تولید مثلتان سالم به نظر می رسد . این معاینه شامل یکتستپاپ اسمیر خواهد بود تا وضعیت سلامتی سرویکس را مشخص نماید .

2- یک پرسشنامه که راجع به سابقه پزشکی شما پر می شود و مشکلات پزشکی کنونی و گذشته شما را بررسی می نماید ، ممکن است گروه خونی شما پرسیده شود .

مراقبت بهداشت ، می خواهد در مورد عادات سلامتی و محیط شما ، نظیر رژیم غذایی و میزان و نوع فعالیت بداند .

او ممکن است از شما راجع به عمل های جراحی قبلی ، سن شما وقتی که برای اولین بار پریود شده اید ، روش انتخاب شما جهت پیشگیری از حاملگی ، در مورد این که آیا شما هیچ گونه بیماری مزمنی نظیر دیابت یا فشار خون بالا ، یا سابقه حساسیت داشته اید ، سئوال کند .

پزشک شما ، همچنین می خواهد بداند آیا شما برای حاملگی و باردار شدن ، مشکلاتی دارید یا آیا شما تا کنون سابقه سقط داشته اید .

این پرسشنامه پزشکی از شما در مورد بیماری های دوران بچگی نیز سئوال می کند . بهتر است پیش از این که برای ویزیت قبل از باردار شدن ، مراجعه کنید ، از والدین خود در مورد این که در گذشته چه بیماری هایی داشته اید و چه واکسن هایی دریافت کرده اید بپرسید .

اگر شما نیاز به واکسن داشته باشید یا در این ویزیت قبل از بارداری ، یادآوری یک واکسن را دریافت کنید ، شما باید سه ماه ، قبل از تصمیم برای باردار شدن ، منتظر بمانید .

واکسن سرخک ، اوریون ، و سرخچه ( سرخک آلمانی ) فقط یک بار زده می شود و به ندرت نیاز به یادآوری دارد .

چرا باید مشاوره پزشکی قبل از بارداری را جدی گرفت ؟

کزاز و دیفتری هر ده سال یا شما در یک گروه سنی خاص قرار داشته باشید ، که از اثرات محافظتی واکسن سود ببرید ، واکسن های هپاتیت A ، هپاتیت B ،آنفولانزا ، پنوموکوک زده می شوند.

هم اکنون یک واکسن آبله مرغان در دسترس است ، اما بیشتر خانم ها در سن بارداری ، قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند .اگر شما نمی دانید که در دوران بچگی به این بیماری مبتلا شده اید یا نه ، بهتر است واکسن را دریافت کنید .

همسر شما نیز باید بداند که آیا قبلا به این بیماری مبتلا شده است یا واکسن آن را گرفته است و اگر نمی داند باید با پزشک درمورد این که آیا نیاز به واکسیناسیون دارد یا نه مشورت نماید .

آبله مرغان در دوران بزرگسالی می تواند بسیار خطرناک باشد . انجام دادن کلیه واکسیناسیون ها بر اساس زمان بندی مشخص ، به شما کمک خواهد کرد تا با اطمینان خاطر اقدام به باردار شدن کنید .

در پرسش نامه پزشکی همچنین ، سئوالاتی پیرامون این قضیه وجود دارد که آیا شما یا همسرتان در مواجهه با ” عوامل خطر زا ” نظیر : مواد شیمیایی خاص ، فلزات سنگین ، سرب ، و رادیاسیون  بوده اید که میتوانند روی توانایی شما جهت باردار شدن یا رشد نوزاد تاثیر بگذارند .

عامل خطر زا که توسط موسسه ملی سلامتی و امنیت شغلی ( NIOSH ) فهرست بندی شده است ، به دو دسته تقسیم می شوند :

الف عوامل خطر ساز برای سیستم باروری مردانه

ب – عوامل خطر ساز برای سیستم باروری زنانه

عوامل خطر ساز سیستم مردانه ، می توانند بر روی تعداد اسپرم ها یا کیفیت آنها یا بر روی توانایی اسپرم ها جهت بارور کردن تخمک تاثیر بگذارند .

عوامل خطر ساز زنانه می توانند منجر به ناباروری ، تغییرات سیکل قاعدگی ، سقط ، تولد پیش از موعد همان زایمان زودرس ، نقایص تولد ، وزن کم هنگام تولد ، و اختلالات رشد بشوند .

علاوه بر عوامل خطر ساز معمولی که در محیط های کاری وجود دارند ، نیز در تفریحات یا اطراف خانه وجود دارند که می توانند برای حاملگی زیان بار باشند .

برای مثال : سرب به کار رفته در فلزات بودار ، کارخانه های رنگ سازی ، چاپ کردن ، سرامیک ، لعاب کوزه های سفالی .

ببینید آیا شما درگیر فعالیت هایی چه در محل کار و چه در دوران فراغت شده اید که نیاز به استفاده از عوامل خطر ساز داشته باشد .

چرا باید مشاوره پزشکی قبل از بارداری را جدی گرفت ؟

در بیشتر موارد ، برای محافظت در برابر عوامل خطر ساز ، راه های زیر پیشنهاد می شود :

به حداقل رساندن تماس با ماده زیان آور ، نگهداری مواد خطر زا در ظروف کاملاً بسته شده و سر پوشیده ، پوشیدن لباس های محافظت کننده نظیر ماسک ها و گان ها  و شستشوی دقیق دست ها بعد از تماس با عوامل آسیب رسان و قبل از خوردن و آشامیدن .

متخصص زنان و زایمان دکتر مژگان کریمی

منبع : کتاب مراقبت های دوران بارداری