التهاب سرویکس چیست ؟

what-is-cervical-inflammation-1200x1200.jpg

التهاب سرویکس

التهاب حاد سرویکس به طور شایع همراه با عفونت است که توسط نایسریا گنورهآ یا کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود .

گرچه هر دوی عفونت های گنوکوکی و کلامیدیایی می توانند غدد آندو سرویکس را گرفتار کنند نایسریا گنوره آ همچنین می توانند غدد یورترا ، غدد اسکن و بارتولن را گرفتار کند .

سایر ارگانیسم ها مانند استرپتوکوک ، استافیلوکوک ، انتروکوک و گاردنلا واژینالیس نیز می توانند سرویکس را گرفتار کرده و ایجاد التهاب حاد سرویکس بکنند .

اگر چه فرآیند التهابی معمولاً غدد آندو سرویکس را گرفتار می کند اما اپیتلیوم سنگفرشی نیز در مرز اتصال بین دو نوع اپیتلیوم ممکن است گرفتار شود که به این فرآیند التهاب حاد اگزو سرویکس می گویند .

وسعت گرفتاری آندو سرویکس در مقایسه با اگزو سرویکس با عامل ایجاد عفونت ارتباط دارد . عفونت های گونوکوکی و کلامیدیای عمدتاً محدود به لایه های مخاط و مجاری غدد خوشه ای اندو سرویکس هستند که در عمق استروما قرار گرفته اند .

ارگانیسم های استرپتوکوکی و استافیلوکوکی ، نفوذی عمیق تر دارند ، به دیواره سرویکس می رسند و خود غدد را نیز گرفتار می کنند .

این پاتوژنز نشان می دهد که چگونه عفونت های استر پتوکوکی به کانال های لنفاوی سرویکس می رسند و نشان دهنده راه اصلی ورود عفونت در سقط های عفونی است .

گونوره معمولاً در سطوح غشاء مخاطی مجاور گسترش می یابد و به شکل عفونت سطحی خود را نشان می دهد سرویکس و بقیه کانال واژینال اغلب قرمز ، متورم است و ترشحات چرکی از کانال سرویکال به بیرون تخلیه می شود .

التهاب سرویکس چیست ؟

علامت اولیه التهاب حاد سرویکس وجود لکوری ( گلبول سفید در ادرار ) است . نوع ترشحات در حد قابل توجهی متغییر است اما می تواند فراوان و چرکی باشد به خصوص اگر عامل مولد آن گونوره باشد .

سایر علائم عبارتند از کمر درد ، احساس فشار رو به پایین در لگن ، درد گنگ در قسمت پایین شکم و اختلالات ادراری خصوصاً تکرار و احساس فوریت در ادرار .

بعضی از زنان از مقاربت دردناک شکایت دارند . علائم سیستمیک ناچیز وجود دارد ممکن است افزایش خفیفی در درجه حرارت بدن وجود داشته باشد اما اکثر علائم محدود به دستگاه ژنیتال است .

در خیلی از موارد تنها علامت ، لکوری فراوان است ارزیابی های آزمایشگاهی برای هر دوی گونوره ( کشت در محیط کشت تایر – مارتین ) و کلامیدیا  باید انجام گیرد که شامل کشت سلولی ، ارزیابی جذب ایمنولوژیک است .

علائم التهاب سرویسیت

درد