دسامبر 1, 2017 توسط سهیلا الهی0
what-are-the-causes-of-breast-inflammation-or-mastitis-in-women-1200x1200.jpg

دلایل التهاب پستان یا ماستیت در زنان چیست ؟

ماستیت یا التهاب پستان می تواند به طور خود به خود یا طی شیر دهی ایجاد شود . ماستیت تقریباً در 10 درصد از مادرانی که شیر می دهند روی می دهد .
ماستیت در مادران شیرده به صورت التهاب موضعی و دردناک پستان که همراه با علائم ( مانند تب و ضعف ) است رخ می دهد. ماستیت به ویژه به این دلیل مشکل ساز است که ممکن است به دلیل ناآگاهی مادران منجر به قطع شیر دهی شود .

در مطالب قبلی هم به روش تشخیص التهاب سرویکس پرداختیم که میتوانید مطالعه کنید
شیر مادر در تغذیه مطلوب نوزاد مهم است ، حتی برای طولانی تر کردن مدت شیردهی ، باید پزشکان خانواده به مادران شیرده آموزش لازم را بدهند تا مادران ، شیردهی را به علت ماستیت قطع ننمایند .
هر چند که ماستیت می تواند در هر مقطعی از شیردهی اتفاق بیفتد ، اما طی هفته های دوم و سوم پس از زایمان شایع تر است ، التهاب پستان در 75 تا 95 درصد موارد ، پیش از رسیدن نوزاد به سه ماهگی رخ می دهد .
شیوع در پستانهای راست و چپ است برابر است .

عوامل خطر که سبب ایجاد ماستیت می شوند عبارتند از :

عفونت نوک پستان ها می تواند علامتی زودرس از اختلالی باشد که بیمار را مستعد ماستیت می سازد . در هفته های اول شیردهی ، عفونت نوک پستان ها بیش از همه در اثر بد گرفتن پستان به وسیله نوزاد شیر خوار ایجاد می شود .
در نوک پستان هایی که عفونت دارند و بیش از حد خشکند ، به کارگیری چند قطره شیر دوشیده شده پستان یا لانولین خالص شده که به صورت موضعی بر روی نوک پستان مالیده می شود می تواند سودمند باشد .
شقاق نوک پستان می تواند موجب درد شده و به عنوان منفذی برای ورود باکتری ها عمل کند که منجر به ماستیت می شوند .
مصرف پماد موپیروسین موضعی و یا درمان خوراکی با کلوگز اسیلین یا اریترومایسین در درمان شقاق موثر است .
انسداد مجاری شیر نیز می تواند منجر به ماستیت شود . این مشکل به صورت حساسیت موضعی در پستان بروز می کند که ناشی از تخلیه ناکافی شیر از یک مجرا است .
ناحیه سفت ، قرمز رنگ و حساس به لمس بر روی پستان مبتلا وجود دارد و یک حباب یک میلی متری دردناک و سفید رنگ ممکن است روی نوک پستان ها ایجاد شود .
این حباب به نظر می رسد که در اثر رشد بیش از حد مخاط یا تجمع ذرات یا قطعات چربی به وجود آید برداشت این برآمدگی با یک سوزن استریل یا مالش با یک پارچه می تواند سودمند باشد سایر درمان ها شامل شیردهی مکرر و استفاده از کمپرس گرم است .
ماساژ ناحیه مبتلا به سمت نوک پستان اغلب مفید است و از پوشش فشاری ( مانند استفاده از سوتین تنگ ) باید اجتناب کرد .
عفونت کاندیدایی می تواند خطر ماستیت را به واسطه ایجاد شقاق نوک پستان و انسداد مجرای خروجی شیر و به دنبال آن ، استاز شیر ( ماندن شیر در پستان ) افزایش دهد .
این مشکل اغلب با سایر عفونت های کاندیدایی مانند برفک دهان یا درماتیت پوشک نوزاد همراه است . درمان مادر و نوزاد ، هر دو ضروری است .
داروهای موضعی که اغلب موثرند شامل نیستاتین برای نوزاد یا مادر ، میکونازول یا کتوکونازول برای مادر هستند .
کاربرد ویوله دوژانسین در آب جایگزینی کم هزینه و اغلب موثر است . ( اما موضع را ارغوانی رنگ می کند ) پیش از شیر خوردن ، این محلول را با یک سواب پنبه ای به بخشی از دهان نوزاد که با نوک پستان در تماس است مالیده می شود .
پس از شیر خوردن ، هر ناحیه ای از نوک پستان که ارغوانی رنگ نیست ، با محول رنگ می شود . این اقدام به 3 الی 4 روز تکرار می شود .

دلایل التهاب پستان یا ماستیت در زنان چیست ؟

اختلالات دهانی نوزاد ( مانند شکاف لب یا کام ) ممکن است منجر به ترومای نوک پستان و افزایش خطر ماستیت شود .
نوزادان دارای فرنولوم کوچک در زیر زبان ، ممکن است نتوانند شیر را به طور موثر از پستان بمکند که منجر به ترومای نوک پستان می شود .
فرنوتومی به طور معمول یک اقدام ساده و بدون خونریزی است که آن را می توان بدون بی حسی انجام داد . برش از طریق یک باند شفاف از بافت زیر زبان انجام می شود تا از هرگونه صدمه به عروق خونی یا بافتی که می تواند حاوی اعصاب یا عضله باشد جلوگیری شود .

علل ماستیت :

کودک شما دچار مشکلات مکیدن است
فشار بر سینه خود
کودک شما طرفدار یک پستان برای تغذیه یا شیر مادر است و از پستان دیگر کمتر استفاده می کند
باکتری

علائم ماستیت :