نوامبر 19, 2017 توسط سهیلا الهی0
the-role-of-endometriosis-and-other-womens-structural-disorders-in-womens-infertility-1200x1200.jpg

نقش اندومتریوزیس و سایر اختلالات ساختمانی زنانه در ناباروری زنان

اگر شما تخمک ها را تولید و تخمک گذاری می کنید ، اما حامله نمی شوید ، پزشک متخصص زنان برای مشـخص کردن علـت نازایـی شـما به دنـبال علایمی دال بر انسداد ساختاری ، به ویژه در لوله های فالوپ ، می گردد .

اندومتریوز ، بیماری التهابی لگن ( PID ) ، بستن لوله ها به طور برگشت پذیر ، یا اسکارهایی که ناشی از اعمال جراحی قبلی غیر مربوط به این مسئله هستند ، می توانند از علل دیگر انسداد باشند .

اگر یکی از این مشکلات را دارید ، بدانید که تنها شما نیستید که این مشکل را دارید  . موارد نازایی به علت انسداد لوله های فالوپ ایجاد می شوند .

خوشبختانه ، متخصصان نازایی چندین روش برای درمان این نوع نازایی دارند . چندین علت احتمالی برای انسداد لوله های فالوپ وجود دارد .

اندومتریوزیس

در این بیماری ، بافتی از دیواره رحم ، اندومتریوم ، که هر ماه به عنوان خونریزی طبیعی قاعدگی زنانه ، ریزش می کند ، بدن را در سیکل ماهیانه طبیعی ترک نمی کند .

در عوض ، این بافت به حفره شکم می رود و در آنجا می ماند تا ایجاد ضایعه کند . نام های دیگر این بیماری ، ایمپلنت ها ، ندول ها یا growths می باشد .

بافت اندومتر در جایی که مستقر می گردد ، نظیر روده ، لوله های فالوپ ، تخمدان ها ، رحم یا مثانه ، همچنان به هورمون های باروری پاسخ می دهد . هر ماه ، این بافت رشد می کند و سپس ریزش و خونریزی اتفاق می افتد .

این ، منجر به التهاب ، تورم و نهایتاً ایجاد اسکار در قسمت های مجاور می شود . وقتی که این وقایع در لوله های فالوپ اتفاق بیفتد ، از لانه گزینی تخمک بارور شده ممانعت می کند .

علائم اندومتریوزیس عبارتند از :
1- درد در طول فعالیت جنسی و یا پس از آن
2- کرامپ های شدید در هنگام قاعدگی و ندرتاً دردهای شکمی حتی زمانی که قاعدگی رخ نداده است

اندومتریوزیس می تواند هم یک مشکل هورمونی و هم یک مشکل ساختاری باشد . پزشک شما ممکن است توصیه به درمان هورمونی بکند ، تا سیکل قاعدگی شما را ساپرس کند و ضایعات اندومتریوز را از رشد بازدارد . پس از یک دوره چندین ماهه ، پزشک شما درمان هورمونی را قطع خواهدکرد و به شما پیشنهاد خواهد کرد که سعی کنید فوراً حامله شوید .

اگر شما به این روش درمانی ، پاسخ ندادید یا روش درمانی دلخواه شما این روش نباشد ، پزشک شما توصیه به جراحی و برداشتن ضایعات اندومتریوز می نماید .

بنابراین اندومتریوزیس که منجر به ایجاد اسکار وسیع در اعضاء سیستم تولید مثل می شود ، یکی از علل اصلی نازایی است ، اندومتریوز خفیف را در اغلب موارد می توان به وسیله جراحی و درمان دارویی بر طرف کرد . بسیاری از خانم هایی که اندومتریوز دارند ، با یا بدون نیاز به درمان ، قادر خواهند بود حامله شوند .

بیماری التهابی لگن

علت اولیه PIDعفونت شدید لوله های فالوپ و گاهی اوقات ، عفونت رحم است . عفونت ، منجر به التهاب می شود و در نتیجه ، باعث ایجاد اسکار در بافت می شود .

همانند اندومتریوزیس ، بافت دارای اسکار نمی تواند عملکرد طبیعی داشته باشد . در صورت انسداد لوله فالوپ ، تخمک ها از رسیدن به لوله برای بارور شدن باز می مانند ، یا اگر باروری اتفاق بیفتد ، جنین نمی تواند از لوله به سمت رحم برود و در رحم جایگزین شود .

PID را می توان به وسیله یک معاینه فیزیکی ، آزمون های خونی ،اولتراسوند ، و یک روش بررسی به نام لاپاروسکوپی ، که نشـان خواهد داد آیا لولـه های فالـوپ متـورم هسـتند یا اسکار وجـود دارد ، تشـخیص داد .

برخی از خانم ها به علت استفاده از یک نوع قدیمی تر IUDیا تماس با بیماری های منتقله از راه جنسی نظیر گنوره و کلامیدیا به PID مبتلا شده اند . گاهی اوقات نیز هیچ دلیلی یافت نمی شود .

با وجود این که PID یک بیماری جدی است که می تواند منجر به اشکال در باردار شدن گردد ، باردار شدن حتی در صورتی که  PID داشته باشید ، ممکن است .

فقط عملکرد صحیح در یکی از لوله های فالوپ برای حاملگی مورد نیاز است . اگر مشکل شما انسداد لوله است ، پزشک شما سعی خواهد کرد به یکی از دو روش آن را تصحیح نماید . یک روش این است که در هنگام معاینه اولیه این قسمت ها ، لوله ها را باز کنیم ، روش دوم عمل جراحی لوله ها است در مواردی که نیاز به باز کردن آنها یا ترمیم آنهاست .

فیبروئیدها

فیـبروئیدها ، که به آنها مـیوم یا لیومیوم نیز می گویند ، تومورهای خوش خیمی با منشاء بافت ماهیچه ای رحم هستند .

آنها در رحم یا روی قسمت خارجی رحم رشد می کنند و به ندرت در سرویکس ایجاد می شوند . آنچه که عامل ایجاد فیبروئید است ، ناشناخته است ، اما چون اغلب طی حاملگی رشد آنها بیشتر و سپس بعد از منوپوز کوچک می شوند ، رابطه ای بین آنها و تغییرات سطوح استروژن وجود دارد .

برای تشخیص آنها می توان از معاینه ، سونوگرافی و برخی انواع روش های اشعه X استفاده کرد . بیشتر فیبروئیدها در خانم هایی که در دهه 3 و 4 هستند دیده می شود .

معمولاً علائمی ندارند و به درمان نیاز ندارند.علائم قابل توجه شامل خونریزی بیش از حد در حین پریود ، درد و احساس فشار در شکم یا مثانه می باشد .

فیبروئیدها شایع هستند ، اما فقط 2 الی 3 درصد از کل خانم هایی که فیبروئید دارند ، به علت وجود آنها در حاملگی مشکل دارند .

باروری ممکن است به چندین روش تحت تاثیر فیبروئیدها قرار گیرد :

• تغییر در اندومتر و ایجاد مشکل در لانه گزینی جنین .
  • اشغال کردن آن قسمت از فضای حفره رحمی که جنین سعی در لانه گزینی در آنجا دارد .
  • مستقر شدن در نزدیک لوله فالوپ و وارد آوردن فشار به آن ، که در نتیجه این امر تخمک و اسپرم قادر به عبور از آن نیستند .

اگرچه فیبروئیدها اغلب باعث نازایی نمی شوند ، آنها می توانند فاکتور مهمی در مراحل بعدی حاملگی باشند .

شکل غیر طبیعی ارگان های سیستم تولید مثل

ممکن است پزشک شما دریابد که شکل رحم و سایر اعضای سیستم تولید مثل شما غیر طبیعی است که این موضوع می تواند با بارداری شما تداخل نماید . چندین روش جراحی برای اصلاح این شکل ها وجود دارد .

زایمان طبیعی  فیبروم رحمی کیست تخمدان

منبع : کتاب مراقبت های دوران بارداری