همه چیز درباره واژینیسموس

دسامبر 22, 2017 توسط سهیلا الهی0
everything-about-vaginismus-1200x1200.jpg

واژینیسموس

اغلب زنان ، واژینیسموس را به صورت انقباض و درد ناگهانی در هنگام نزدیکی ، توصیف می کنند . این مشکل ناشی از انقباض خود به خود و غیر ارادی عضلات کف لگن بوده و اراده فرد در آن نقشی ندارد .

این واکنش ممکن است در معاینه زنانه نیز ظاهر شود و مانع ورود اسپکولوم ( وسیله معاینه داخلی ) به داخل واژن گردد .

از نظر پزشکی ، این وضعیت نتیجه گرفتگی غیر ارادی مداوم یا مکرر عضلات یک سوم خارجی واژن است که مانع مقاربت جنسی می شد .

این وضعیت ممکن است به صورت مشکل پایدار برای دخول ، با وجود اینکه زن ، موافقت خود را ابراز می کند و یا حتی برای انجام دخول ، تلاش می کند ، رخ دهد .

واژینیسموس ، در شدید ترین حالت می تواند نزدیکی و دخول را غیر ممکن سازد و منجر به درد شدید شود .

در برخی موارد این انقباض به حدی شدید است که باعث بسته شدن خود به خود پاها و انقباض شدید تمام بدن ، افزایش ضربان قلب ، تنفس و افت فشار خون می شود در حال حاضر ، منابع علمی ، دلایل مشخصی را برای واژینیسموس ، ذکر نکرده اند .

اما عمده ترین علت این اختلال ، علل روانی است . به نظر می رسد ، تجربه دردناک و انتظارات منفی در مورد دخول واژینال مثلاً ترس از پارگی و خونریزی شدید ، موجب بروز افکار ترسناکی ، در ذهن فرد می شود که به دنبال آن ، ترس از دخول و درد همراه با مقاربت ایجاد می گردد و زن برای مقابله با این ترس ، از همه فعالیت هایی که مربوط به دخول واژینال است ، پرهیز می کند .

همه چیز درباره واژینیسموس

تلاش های گهگاهی زن و همسرش برای دخول واژینال ، با انقباضات واکنشی عضلات لگن روبرو می شود که مانع دخول می شود و عدم توانایی دخول ، به نوبه خود ، باعث تشدید افکار و انتظارات منفی می گردد .

معمولاً هرچه تلاش برای ادامه فعالیت جنسی بیشتر باشد ، پاسخ واکنشی ، شدت بیشتری یافته و درد و سفتی تشدید می شود .

علل واژینیسموس :

تروما در رابطه زناشویی

اختلالات فیزیولوژیکی

علائم واژینیسموس :

درد واژینال در هنگام نزدیکی

روش تشخیص واژینیسموس :

آزمایش فیزیکی

سابقه تاریخی

متأسفانه در کشور ما در بسیاری از موارد ، درمان های اصولی برای این اختلال ارائه نمی شود . این امر بیشتر ناشی از نا آگاهی مردم از علت و روش درمان این اختلال است .

برخی از مردم بر اساس عقاید عامیانه ، عدم توانایی دخول و نزدیکی را به طلسم شدن و ” بستن زوج ” نسبت می دهند و برای درمان آن متوسل به روش های خرافی عجیب و غریبی مانند دعا نویسی ، باز کردن قفل توسط دعا نویس و ….. می شوند .

برخی دیگر عللی مانند وجود هفت پرده ، و باز کردن پرده بکارت یا هایمنکتومی را به عنوان درمان این اختلال می شناسند .

در حالی که این مشکل هیچ ارتباطی به ضخامت پرده بکارت نداشته و باز کردن پرده بکارت در طی عمل ، هیچ تاثیری در درمان این اختلال ندارد .

استفاده از ژلها و کرم های لغزنده نیز معمولاً کمکی به درمان نمی کنند ، گرچه توسط بسیاری از افراد توصیه می شوند کلید اساسی در درمان ایجاد تغییرات شناختی در فرد و آمادگی برای انجام مقاربت است و خبر خوب برای مبتلایان به واژینیسموس ، این است که این اختلال ، درمان پذیر ترین اختلال جنسی می باشد و با روش های جدید درمانی ، بیش از 99 درصد بیماران بهبود می یابند .

اغلب بیماران از تغییری که در طی درمان و پس از آن در زندگیشان پدید آمده ، شگفت زده می شوند .

زایمان طبیعی  فیبروم رحمی کیست تخمدان